Yoga för olika kroppstyper eller Doshas

DSC01259
Yoga för olika kroppstyper eller Doshas

Oavsett om det är mat, livsstil eller motion, är den första frågan – vad är rätt praxis för varje individ? Folk har börjat inse att varje individ är unik, den uppmärksamhet som krävs av var och en är därför mycket annorlunda än de andra. Dieten som är lämplig för en individ, men fullständig och hälsosamma, kan inte vara bra för en annan. Örter, livsstil och även motion behöver individuell uppmärksamhet.

Varje person har olika fysiska, psykiska och även andliga förmåga och kapacitet som kräver specialiserad uppmärksamhet. Man måste veta vad som fungerar för var och en av oss, vad vår kropp typ är och vilken typ av Yoga vi ska träna.

Kroppstyper eller Doshas
Vata Dosha
Personer med en dominerande Vata dosha är mycket kreativa, fantasifulla och spontana. Å andra sidan kan de också bli ganska rastlösa på grund av principen om rörelsen. Fysiskt är de tunna, magra, ibland har torr hud och glesa hår. De gillar värme och försöker undvika kalla och torra temperaturer. Aptit är ganska oregelbundet i en omfattning där de kan till och med glömmer att äta mat. Även om mycket vänlig av naturen, kan de ibland bli ganska svartsjuk och possessiva. Deras intressen är konst, musik, läsning, resor och allt som sätter sitt sinne på fantasin resan. Alla konstnärer är i allmänhet Vata dominerande.

Pitta Dosha
Personer med Pitta som den dominerande dosha är auktoritativ, beslutsam, fokuserade i livet. Å andra sidan kan de också bli ganska arg, krävande och irriterad på minsta misstag. Detta beror på att den dominerande beståndsdelen i brand i sin konstitution. Fysiskt är de måttliga byggd, med varm och mjuk hud. De föredrar i allmänhet en sval atmosfär. Deras aptit och törst är starka och tenderar att äta flera små måltider under dagen. Deras intressen är ganska intellektuella som också innehåller schack. De i allmänhet gillar alla typer av sporter som inkluderar både inomhus och utomhus spel. Alla ledare och människor på chefsposter är Pitta dominerande.

Kapha Dosha
Kapha dominerande människor är mycket vänliga, social och lätt att vara med. Men samtidigt som de kan bli ganska lata och har en tendens att skjuta upp saker till sista minuten. Detta beror på de dominerande elementen jord och vatten som har en stabil och sval egenskap. Fysiskt de är väl byggd och har en tendens att gå upp i vikt. Deras hud är i allmänhet mjuk, kall och fuktig. De gillar varmt väder och undviker kalla, blöta och regniga förhållanden. Aptit är ganska stabilt och de äter regelbundet bestämda tider oavsett av dem är hungrig eller inte. Deras intressen är också mycket lätt och de gillar att titta på tv eller någon verksamhet som inte kräver en hel del mental och fysisk aktivitet. De gillar dock vattensporter en hel del.

Ayurveda säger man bör leva sitt liv i enlighet med kroppskonstitution, vare sig det kost, livsstil eller övningar. Därför även örter, massage och yoga rekommenderas för varje kroppstyp är unik.

 

Yoga för din kroppstyp

Vata Dosha
Personer med en dominerande Vata dosha är rastlösa och föredrar en hel del aktivitet. De lider i allmänhet från stelhet, gemensamma krämpor och är benägna att skada sig. Sådana människor kräver ett mycket skonsamt sätt att utöva yoga.

– Börja inte din Yoga session omedelbart. Spendera lite tid att koppla av och koncentrera sig på dina andetag innan varje session.
– Utför alla Asanas (positioner) mycket långsamt undvika kraftfulla, plötsliga rörelser.
– Samordna varje rörelse med din andning och utföra avkopplande djupa andningsövningar medan i en viss position.
– Ge dig själv tillräckligt med tid att koppla av mellan två Asanas. Inte snabbt flytta till nästa position.
– Se till att du tillbringar en lång tid i avslappning läget i slutet av varje Yoga session.
– Håll dig varm när de utför positionerna.

Pitta Dosha
Pitta dominerande människor tenderar att vara överhettad och irriterad i tider av stress, men är samtidigt mycket disciplinerad och fokuserad. De behöver i allmänhet kylning och uppfriskande yogaövningar.

– Börja Yoga session med en kort period av avslappning med ett syfte att kyla ner kroppen.
– Asanas kan utföras med måttlig hastighet i åtanke att inte trötta kroppen.
– Din huvudsakliga mål är att avlägsna värme och spänning från kroppen, därför avkopplande ännu kylning Asanas ska utföras.
-Eftersom Pitta dominerande människor tenderar att svettas mycket, bör de hålla miljön sval och luftig medan du tränar.
– Andningsövningar som kyler ner kroppen, t.ex. Shitali Pranayama utförs medans tillbringar tid i en position.

Kapha Dosha
Personer som har en dominerande Kapha dosha är i allmänhet ganska avslappnad och laid back i livet. Sådana människor är benägna att övervikt och kan drabbas av minskade metaboliska aktiviteter. De måste utföra stimulerande och energigivande yoga asanas.

– Du behöver inte avkoppling innan en Yoga session. Du kan direkt börja träna dina övningar.
– Positioner kan utföras med en ökad hastighet med tanke på att inte anstränga musklerna.
– Att producera värme och värme i kroppen bör vara ditt huvudsakliga mål som leder till ökad metabolisk aktivitet. Uppvärmningen andningsövningar hjälper till att producera värme i kroppen.
– Du kan direkt gå vidare till nästa Asana utan att spendera tid i avkoppling mellan positionerna.
– Håll dig varm under varje session.

Vissa Yoga Positioner som kan hjälpa för Vata- Kroppstyp
1. Sun salutations: 8-10 rounds
2. Head stand
3. Shoulder stand
4. Plough position
5. Tortoise position
6. Half Spinal Twist
7. Corpse position
8. Breathing exercises: breath of fire, alternate nostril breathing

Vissa Yoga Positioner som kan hjälpa för Pitta- Kroppstyp
1. Sun salutations: 6-8 rounds
2. Moon salutations
3. Cobra position
4. Half spinal twist
5. Hero pose
6. Forward bend
7. Tortoise pose
8. Breathing exercises: Shitali (cooling breath exercise), alternate nostril breathing

Vissa Yoga Positioner som kan hjälpa för Kapha -Kroppstyp
1. Sun salutations: 10-12 rounds
2. Warrior pose
3. Half-moon position
4. Locust
5. Bow position
6. Half spinal twist
7. Headstand
8. Breathing exercises: Breath of fire, cleansing breath exercise

 

Lycka till på din matta!

Namaste´

 

 

Måste prova…!

Quinoa gröt!

Slösurfade på fb och hittade detta. Eftersom jag älskar rödbeta och spenat både för att det är gott men också för att det är så sjukt bra att äta så måste jag bara prova att tillaga detta. Levern mår ju gött av det också!

Nu ska det bli gröt till kvällsmat! Sitter i köket och gröten puttrar på spisen, aromen från kryddorna fyller köket…blir redan hungrig. Ska bli spännande och smaka, smakar det lika gott som det doftar så är det en given frukost och kvällsmat i fortsättningen också.

För er som inte vet så är quinoa en ört som härstammar Sydamerika, den är släkt med rödbeta och spenat, finns olika färger och så är den är glutenfri, har ett lågt GI och är en källa till protein.

Så här gör du din gröt:

Ta 2 dl quinoa och en burk kokosmjölk (jag använder kung markattas) i en kastrull. Krydda med kanel, kardemumma och vaniljpulver + en nypa salt. Koka upp och sänk sedan värmen och låt sjuda i ca 25 minuter. Jag fyllde på vatten 2 gånger ca 1 dl varje gång. Quinoan ska bli riktigt mjuk och du behöver röra om ganska ofta.
Tipset är att äta den med ett halvt tunt skivat äpple, valnötter, blåbär och två ekologiska torkade aprikoser.
quinoagröt

 

Vi fortsätter sprida Yoga utanför vår studio.

Det har varit ett fantastiskt år med flera uppdrag att få dela min kunskap med många andra. Happy Spine har idag 14 schemalagda kurser per vecka och privata uppdrag som; att yoga med KFUM friidrottares unga framgångsrika ungdomar under vår och höst som ett led i att hitta sitt bästa jag och utvecklas som friidrottare. Tack Sanna Runheim för ditt förtroende!

Jag känner mig otroligt ödmjuk för det jag får vara med om. Vår stad har ett härligt födelsedags år med sina 750år. Där var vi med och guidade under 750 års veckan och i snitt 70-90 deltagare kom varje morgon för att yoga.

Den 17 oktober mellan kl.9-14 kommer Lifestyle fitness anordna ett event där intäkter kommer att gå till cancerforskningen. kl13-14 har jag fått uppdraget att få dela yogan med er till förmån för cancerfonden. Detta event får ni absolut inte missa! Det kommer vara tävlingar med fina priser, erbjudanden och fantastiska klasser!

Den 7 november finns jag med många andra härliga och duktiga instruktörer i Tegelbruket för en heldag med aktiviteter och där vi avslutar dagen med en skön, återhämtande yogaklass. Detta får ni verkligen inte missa! camp019

Mycket ni inte får missa i höst! 10814375_10152536855448981_1310692702_n

 

Tacksam och ödmjuk!
Namasté

Sandy