Klassbeskrivningar

KillYoga – 60 min

Här lär du dig grunderna i yoga tillsammans med likasinnade. Vi går igenom de grundläggande positionerna för att öva teknik, smidighet, styrka och rörlighet samt grunden för en underlättande andningsteknik. Biomekanik är grunden för att träna skadefritt

Earlybird bas - 60 min.

Väck din kropp på bästa sätt med lugn yoga – Grundläggande tekniker. Och njut av en lättare frukost tillsammans.

Earlybird flow - 60 min

Väck din kropp på bästa sätt med uppfriskande yoga – För dig med viss erfarenhet, sekvenser som sker mer i flöde.En dynamisk klass som kan fokusera på ett biomekaniskt och/eller filosofiskt tema, vilket gör att viss handpåläggning görs för teknikutövandet. Vi använder även andningstekniker och meditation i denna klass. På denna nivå behövs modet för att prova huvudstående, brygga och skulderstående. Och njut av en lättare frukost tillsammans.

Hatha bas - 75 min

För dig som gått Introduktion-/grundkurs, som yogat 6-12 månader eller som har gjort ett uppehåll från yogan en tid. Här upprepar och förankrar vi de grundläggande teknikerna och får inblick i yogans filosofi och historia.Varje klass innehåller dynamiska rörelser, stående, sittande och liggande, nedvarvning och vila. Vi lägger fokus på teknik, baspositioner, styrka och smidighet som förbereder dig för Hatha flow /intensiv

Hatha flow - 75 min

Stor vikt läggs vid teknik, koncentration och tema. En dynamisk klass som kan fokusera på ett biomekaniskt och/eller filosofiskt tema, vilket gör att viss handpåläggning görs för teknikutövandet. Vi använder även andningstekniker och meditation i denna klass. På denna nivå får du verktyg till att prova huvudstående, brygga och skulderstående om du vill.

Hatha intensiv - 90 min

En klass som passar dig som hållit på ett tag och som gillar utmaningar och flöden. Vi använder även andningstekniker och meditation i denna klass och fokuserar mer på tekniker från Ishta och tantran samt mer från yogans filosofi. På denna nivå får du verktyg att utveckla, om du har modet och viljan, för att prova handstående, huvudstående, brygga och skulderstående.

Restorativ - 90 min.

– är en mjukare yogaform där vi fokuserar på att förena höger och vänster hjärnhalva, smärthantering, stärka nervsystemet och ta bort stress. En meditativ form av yoga där kroppen kan läka. Både lugnade och läkande, balanserar kroppens energisystem, ger en oerhörd kraft till vår kropp för att kunna läka sig själv under perioder av oro, trötthet och livsomställningar.
Två viktiga delar av lugnare yoga är djupavslappning och en mjuk följsam andningsrytm. Tillsammans stimulerar det parasympatiska nervsystemet och lugnar ner våra inre organ, vilket ger vår kropp möjlighet att omdirigera vår ­energi till egen läkningsprocess. Restorativ passar alla utövare, unga som äldre, nybörjare som van yogi.

Restorativ yoga är lugn och stillsam, en otroligt läkande medetativ yogaform där du håller olika positioner under en längre tid med hjälp av:  bolster, block och filtar. Du ger kropp och knopp chansen att frigöras från stress och spänningar genom att slappna av, låta kroppen  producera oxytocin och endorfiner som sen kan erövra varenda liten kroppsdel.
Klassen passar dig;

  • som är lite allmänt stressad,
  • kanske upplever lite oro som ibland växer sig stark i magen
  • utbränd
  • vill ge dig en stunds lyxig återhämtning och omvårdnad
  • har dålig sömn
  • jobbar lite för mycket och behöver en stund för dig själv
  • m.m

Ni övar olika andningsövningar som ger ytterligare näring och syre till varje cell samt blir guidade in i  meditation i form av yoga nidra.

Yin-Yoga & meditation - 75/90min

Är emotionell och energigivande. Den hjälper till att förbättra rörligheten i dina leder och och mjukar upp muskulaturen. Färre övningar men vi stannar längre tid i varje asana(övning) vilket ger utrymmer till mer meditativ övning och personlig utveckling.

Lunchyoga - 45 min

Skapa energi och kraft med flödande yogasekvenser. 45min

YoCore - 30 min

Intensiv cirkel- & core (mage/rygg) träning i tabataintervaller inspirerad av Crossfit & Yogan. Ökar kondition och styrka. 30min

Grundkurs/workshop

-i ISHTA yoga som stärker kroppen och gör den smidig med hjälp av rörelser tillsammans med andning. Vi arbetar tillsammans med kroppen och utmanar den där den är, utan målet att ta jobb på cirkus. Vi lugnar sinnet genom att arbeta med energin på ett fokuserat sätt, utan att bygga på med stress.

Lär dig grundprinciperna för en klass. Vi går igenom de grundläggande övningarna med biomekaniskt tema och förklarar Ishta yogans principer vad det gäller de 7 segmenten.

Detta är en bra introduktion inför kursstarten. 4 tim/ uppdelat på 2 tillfällen

Ishta Yoga är  Obunden Potential!

Nu kan du slippa ryggbesvär eller andra begränsningar som en stel, ond muskel kan orsaka.

Ishta Yoga, som grundades och skapade av Yogiraj Alan Finger, blandar antika och moderna vetenskaper i Hatha, Tantra och Ayurveda  och vänder sig till den enskilde elevens behov.

Vare sig du är ute efter ökad styrka och flexibilitet, klarhet i sinnet, eller en djupare andlig praxis, förser vi dig med de verktyg som behövs för att få inspiration i ditt utövande.

Vad är ISHTA och visionen

Om Ishta

Ishta yoga ar en av de mest djupgående av ättlingar i yogan  yoga, Med integration av hatha, tantra och ayurveda skapas största möjliga nytta för individen. Ishta Yoga, som grundades och skapade av Yogiraj Alan Finger, blandar antika och moderna vetenskaper i Hatha, Tantra och Ayurveda och vänder sig till den enskilde elevens behov. Vare sig du är ute efter ökad styrka och flexibilitet, klarhet i sinnet, eller en djupare andlig praxis, förser vi dig med de verktyg som behövs för att få inspiration i ditt utövande.
 
Vision: Att kunna ge varje individ en verklighetsuppfattning om dem själva som de är,  och hur man gör för att stilla sinnet och behålla det i en föränderlig värld, både inombords och utanför. Samt också att yoga är en vetenskap, inte en religion.
 
Beskrivning: Ishta står för Integrated(individanpassad) Vetenskap om Hatha, Tantra och Ayurveda. förståelsen om dessa tre  viktiga vetenskaper om yoga hjälper oss att utveckla och skapa den bästa praxis som yoga för kan ge varje individ.
 
En Ishta klass samlar asanas för att sträcka, stärka, balansera och släppa den fysiska kroppen, Pranayama (andningstekniker) och visualisering för att stilla och tysta sinnet, och meditationen expanderar vårt medvetande, med målet att frigöra energi och befriande medvetande.

Hatha

Avser den fysiska kroppen. Det handlar om motsatsbalanser som ex sol och måne, natt och dag, höger& vänster, fram & bak, upp & ner, osv Vi utövar asanas(ställningar) pranayama(andningstekniker) för att öppna kroppens kanaler så att energin, prana, kan flöda fritt. Så att vi kan njuta av känslan av att föra kroppen tillbaka i balans

Tantra

Kommer från ordet, tanoti (”utvidgning”) och trayati (”befrielse”).  Ishta hänvisar tantra till enhet mellan den enskilde och universum (ofta liknas en droppe Vatten i havet) samt möjlighet att expandera och befria det individuella medvetandet för att ansluta till vår inneboende gudomlighet. Vi tränar tantra med att andas och meditativa tekniker som-expanderar vår medvetenhet om de mer subtila aspekterna av att vara.

Vi utforskar möjligheten att rikta kraften ex ner och upp, framsida-baksida och vad händer i kroppen då?

Ayurveda

Är vetenskapen om livet. specifikt, det som håller oss vid liv. Prana är kroppens Livskraft och det manifesteras unikt i varje individ. Om vi kan förstå hur prana samverkar med fem viktiga delar, elementen (luft, utrymme, eld, vatten och jord), då kan vi börja förstå kroppens konstitution. Att veta vad som får oss i balans, och i obalans och ännu viktigare,  Hur Ayurveda återställer Balansen och  i slutändan leder oss tills optimal hälsa och välbefinnande.

© Copyright 2011-2017 - Happy Spine & Mind - Design: by Zerina