Yoga i mellandagarna med Irja!


Ladda på era energidepåer i mellandagarna!

Irja guidar er i en ISHTA inspirerad Hathayoga med humor och glimten glittrande i ögonen.

Ni kan boka er redan nu för en garanterad plats till: sandy@happyspine.se

efter den 15/12 bokar du direkt till Irja 073-3906003

75 min yoga, 400:- /3ggr (150:-/gång)

22/12 kl17.00

27/12 kl 11.00

30/12 kl 11.00

 

Novembertrött?

 

Visst kan november vara mysig med sitt mörker och vi får tända ljus och mysa inomhus. Det vi kan känna är dock att vi är tröttare än vanligt. Själv har jag bl.a. valt att fylla på förrådet med Spirulina som jag blandar i morgonsmoothin och det har gett bra effekt.

Mörkret är viktigt för kroppen lika väl som ljuset. Om du känner dig starkt påverkad så kan det bero på att din kropp producerar för mycket av hormonet melatonin, mörker hormonet som gör att kroppen vill sova och återhämta sig. Om du är en av dem som är mer påverkad så se till att vara ute så mycket som möjligt i ljuset och tänd lampor på dagen inomhus. Det hindrar melatonin påslaget och låter serotonin och kortisol att produceras. Serotoninet är ett hormon som påverkar humör och gör dig glad. När du är tillfreds och har en skön tillvaro ökar serotoninet. Det finns även produkter som påverkar serotoninet positivt: rött kött, soja, havre, banan, cashew-hassel- och valnötter.

Fysisk aktivitet kan motverka höstdepression då vi vid tex yoga, joggning producerar stresshormonet adrenalin för att sedan producera endorfiner som ger en lyckokänsla (kroppens egentillverkade lyckopiller) och fulla av energi. En halvtimmes rask promenad eller löprunda ett par ggr i veckan kan hjälpa dig till ett toppenhumör!

Ta kommandot över tankarna och gör dig själv en tjänst: rör på kroppen, ge dig mer  ljus,  och du blir snart mer positiv, lycklig och rofylld.

 

Hepp, nu ska jag ut i löpspåret!

Trevlig, ljus och lycklig helg!

//Sandy

morgonjogg

Tema facia och tennisbollar var intressant.

,

 

 

Det var med blandad förtjusning och nyfiken oro som deltagarna samlade sig för workshop med tennisbollar i ämnet SMR (self myofacial release).

Vi unnade oss 3timmar lång massage och genomgång av stela, hårda och en del ”knutiga” muskler. Vi stod, satt på bollen och ibland gnuggade vi den mot väggarna för att komma åt.

Flera var förvånade av att dagar efteråt upptäcka den träningsvärk och div symtom av lösgjorda spänningar.

Vi var rörande överens om att denna workshop bör in i kalendariet även nästa år. Fröken lovar!

 

bollar facia 2013

En Ishta inspirerad vecka har nått sitt slut i temat, höftöppnande.

 

 De sista två veckorna har vi njutit av Ishta inspirerade klasser och njutit av både andningsövningar och meditation.

Vi avslutar denna vecka med höftöppnande tema och för att referera till en som vet hur det är att leva med tidigare ryggsmärta ”Lyckoruset finns på något sätt kvar… efter fyra att kört fyra yogapass den här veckan med höft öppnar tema så kan jag konstatera att jag inte har ont i mina höfter / rygg idag.Tänk hur det var förut. Det är ju det här som är viktigt.  Inte ifall jag kan göra lyft eller inte.Min kropp håller på att transformeras….snart är den med mig, inte mot mig” -Cecilia

Nu avslutas veckan med våra morgonpigga early birds och idag fick vi bekänna lite färg då sonen och hans vackra sambo kom från grannlandet Finland  för att vara med. Tror vi skötte oss riktigt bra, allihop. 

 

Önskar er alla en Happy friday och trevlig helg!

 

Imorgon har vi en workshop i SMR kl9-12 (läs mer under workshop/event)

Finns plats kvar så hör av dig vid intresse.

 
image
 
 
 
 

Vad är Ishta yoga?

logo ishtaDen frågan har jag fått sen den dag jag nämde jag skulle fortbilda mig i denna fantastiska yoga. Så här kommer en liten förklaring.

Ishta yoga är den mest djupgående av ättlingar i yogan, Med integration av hatha, tantra och ayurveda skapas största möjliga nytta för individen.
 
Vision
Att kunna ge varje individ en verklighetsuppfattning om dem själva som de är,  och hur man gör för att stilla sinnet och behålla det i en föränderlig värld, både inombords och utanför. Samt också att yoga är en vetenskap, inte en religion.
 
Beskrivning
Ishta står för Integrated(individanpassad) Vetenskap om Hatha, Tantra och Ayurveda. förståelsen om dessa tre  viktiga vetenskaper om yoga hjälper oss att utveckla och skapa den bästa praxis som yoga för kan ge varje individ.
 
Hatha
avser den fysiska kroppen. Vi utövar asanas (ställningar) och pranayama (andnings tekniker), för att öppna kroppens kanaler så att energin, Prana flödar fritt och att vi kan börja njuta av känslan av att  föra kroppen tillbaka i balans.
 
Tantra
Kommer från ordet, tanoti (”utvidgning”) och trayati (”befrielse”).  Ishta hänvisar tantra till enhet mellan den enskilde och universum (ofta liknas en droppe Vatten i havet) samt möjlighet att expandera och befria det individuella medvetandet för att ansluta till vår inneboende gudomlighet. Vi tränar tantra med att andas och meditativa tekniker som-expanderar vår medvetenhet om de mer subtila aspekterna av att vara.
 
Ayurveda 
är vetenskapen om livet. specifikt, det som håller oss vid liv. Prana är kroppens Livskraft och det manifesteras unikt i varje individ. Om vi kan förstå hur prana samverkar med fem viktiga delar, elementen (luft, utrymme, eld, vatten och jord), då kan vi börja förstå kroppens konstitution. Att veta vad som får oss i balans, och i obalans och ännu viktigare,  Hur Ayurveda återställer Balansen och  i slutändan leder oss tills optimal hälsa och välbefinnande.
 
En Ishta klass samlar asanas för att sträcka, stärka, balansera och släppa den fysiska kroppen, Pranayama (andningstekniker) och visualisering för att stilla och tysta sinnet, och meditationen expanderar vårt medvetande, med målet att frigöra energi och befriande medvetande.

Bakgrund:

Ishta yoga grundades på 1960-talet av Mani Finger och hans son Alan. Deras avsikt var att integrera alla de olika systemen och läror från två decennier av studier med berömda yogis som ex B.K.S Iyengar och Swami Nishraisananda och yogan i den moderna världen.